T24 Dış Haberler
Yemen’deki Husilerin İsrail-Hamas savaşında Filistin’e destek olmak için Kızıldeniz’deki deniz ticaretini hedef almaya başlamasının ardından ABD öncülüğünde kurulan uluslararası deniz gücüne müttefik ülkeler katılmak konusunda isteksiz.
ABD’nin Kızıldeniz’de başlattığı Refah Muhafızı Operasyonu’na katkıda bulunan iki ülke olan İtalya ve İspanya deniz gücüyle aralarına mesafe koydukları izlenimini veren açıklamalar yayımladı.
Operasyon gücüne destek olduğu açıklanan ülkelerden ses yok
Pentagon operasyon gücünün milyarlarca dolar değerindeki ticaretin Kızıldeniz sularından serbestçe geçebilmesini sağlamak amacıyla 20’den fazla ülkeden oluşan bir savunma koalisyonu olduğunu açıklamıştı. Ancak bu ülkelerin neredeyse yarısı şu ana kadar katkılarını açıklamadı ya da ABD’nin bunu yapmasına izin vermedi.
TIKLAYIN | İspanya, ABD öncülüğündeki Kızıldeniz koalisyonuna katılmayacak
“Avrupa hükümetleri endişeli”
ABD’nin bazı müttefiklerinin operasyon gücüne katılma konusundaki isteksizliği kısmen Gazze’deki çatışmanın yarattığı çatlakları yansıtıyor. Gazze’deki Sağlık Bakanlığı’nın 21 binden fazla Filistinlinin ölümüne yol açtığını açıkladığı saldırıya yönelik uluslararası eleştiriler artarken ABD Başkanı Joe Biden İsrail’e olan desteğini sürdürüyor.
Madrid Complutense Üniversitesi’nde uluslararası ilişkiler profesörü olan David Hernandez, “Avrupa hükümetleri potansiyel seçmenlerinin bir kısmının kendilerine karşı dönmesinden çok endişeli” diyerek Avrupa kamuoyunun İsrail’i giderek daha fazla eleştirdiğini ve bir çatışmanın içine çekilmekten çekindiğini belirtti.
Maliyetler önemli ölçüde arttı
Husiler 19 Kasım’dan bu yana füze ve insansız hava araçlarıyla bir düzine gemiye saldırdı ya da ele geçirdi.
TIKLAYIN | Husilerin Kızıldeniz’deki saldırılarıyla ilgili tüm bilinmesi gerekenler: Dünya ticareti nasıl etkilendi, maliyetler artıyor mu?
Kızıldeniz, dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 12’sini gerçekleştiren ve malların Asya ile Avrupa arasında taşınması için hayati önem taşıyan Süveyş Kanalı’nı kullanan gemilerin giriş noktası. Husi saldırıları bazı gemilerin rotasını Afrika’nın Ümit Burnu’na çevirerek sefer sürelerini ve maliyetlerini önemli ölçüde arttırdı.
Danimarka’nın dev konteyner firması Maersk Cumartesi günü yaptığı açıklamada Kızıldeniz ve Aden Körfezi’ndeki nakliye operasyonlarına devam edeceğini açıklamıştı.
TIKLAYIN | Maersk, Kızıldeniz’deki nakliye operasyonlarına yeniden başlamaya hazırlanıyor
Ancak Alman Hapag Lloyd Çarşamba günü yaptığı açıklamada Kızıldeniz’in hala çok tehlikeli olduğuna inandığını ve gemilerini Ümit Burnu çevresine göndermeye devam edeceğini söylemişti.