Kayseri Havalimanı’ndan sürücü olarak çalışan K.Ö.’nün başına 9 Eylül 2020 sabahı ‘torpil kuşu’ kondu. Hiçbir eğitimi, deneyimi ve yeterliliği olmadığı halde Malatya Havalimanı’na müdür yardımcısı olarak atandı.
K.Ö., bu makamda lakin iki gün kaldı.
Malatya’ya gitmedi bile.
Ve 11 Eylül’de, eski vazife yeri olan Kayseri Havalimanına şef sıfatıyla döndü.
K.Ö.’nün iki günlük terfi macerası sizin de başınızı döndürmüş olmalı diye düşünüyorum. K.Ö., Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nde (DHMİ) iki yıldır yasanın etrafından dolanarak, kayrıldığı sav edilen 250 çalışandan biri.
K.Ö. ve öbür torpilli yandaşlar birinci evvel DHMİ’nin takdiriyle havalimanı müdür yardımcısı yapılıyor. Bir iki gün sonra, liyakat ve vazifede yükselme sınavıyla gelebilecekleri takımlara, güya müdür yardımcılığından bir alt vazifeye getirilmişler üzere üstten aşağıya atanıyorlar.
DHMİ maddeyi istismar ediyor
DHMİ Genel Müdürlüğü, kurumda kadrolaşmak maksadıyla İşçi Misyonda Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’ndeki boşluğu istismar ediyor.
Yönetmeliğe nazaran, havalimanı müdürü ve müdür yardımcılığı konumları misyonda yükselme imtihanına tabi değil.
Müdür yardımcılığı için kriter belirlenmemiş.
İdarenin takdirine bırakılmış.
“Gayret ve çalışmaları ile emsallerine nazaran başarılı misyon yapanlar arasından” seçileceği vurgulanıyor.
Torpilli yandaşlar bu sistemle birinci evvel havalimanlarına müdür yardımcısı yapılıyor. Akabinde ikinci ve asıl süreç gerçekleştiriliyor.
Sanki daha alt bir makama getirilmiş üzere, imtihan ve yeterlilikle gelinebilecek şef, baş mühendis, teknik şef ve şube müdürü misyonlarına atanıyorlar.
Neye nazaran?
Devlet Memurları Kanunu’nun 68. unsuruna göre!
Çünkü bu unsurda “Kamu kurum ve kuruluşlarında daha evvel bulunulan vazifeler ile bu vazifelerle tıpkı seviyede olan vazifelere yahut alt misyonlara imtihana tabi tutulmadan atama yapılabilir” deniyor.
Yargı torpili iptal etti
Birleşik Nakliyecilik Sendikası (BTS) Havacılık Şubesi Hukuk Sekreteri Osman Karaman, 25 atamayı yargıya taşıdı.
Bunlardan biri de K.Ö.’nün sürücülükten müdür yardımcılığına, iki gün sonra şefliğe atanmasına ilişkindi.
Ankara Bölge Yönetim Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesi, 26 Ekim’de Karaman’ı haklı buldu.
Karardan:
“Şoför takımında misyon yapan kişinin evvel vazifede yükselme ve unvan değişikliği imtihanına tabi olmayan havalimanı yardımcısı takımına atandığı, bu kişinin misyonu yürütmeden üç gün sonra misyonda yükselme imtihanına tabi olan şef takımına atandığı, öbür şahıslar için de birebir süreçlerin yapıldığı, kurumda misyondan yükselme imtihanını bekleyen ve imtihana hazırlanan şahısların olacağı dikkate alındığında süreçte kamu faydasına, hizmet gereklerine ve hukuka uyarlık bulunmamıştır”
Açıkça adaletsizlik!
DHMİ İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı’nda uzmanlık yapan N.A. da 13 Mart 2020’de Dayanak Hizmetleri Dairesi Başkanlığı’na daire lider yardımcısı sıfatıyla getirildi.
Dört gün sonra bu vazifeden alındı. Türkiye Hava Trafik Denetim Merkezi Başmüdürlüğü’ne şube müdürü olarak atandı.
En az dört yıllık üniversite mezunu olma, hava trafik başkontrolörü, hava trafik kontrolörü, AIM şefi olarak en az iki yıl çalışma koşullarını sağlamadan ve misyonda yükselme/unvan değişikliği imtihanlarına girmeden bu makama ‘hak’ kazandı.
Diyarbakır 1. Yönetim Mahkemesi’nde açılan dava 20 Mayıs’ta karara bağlandı ve torpilli atama iptal edildi.
Kararda, “Dürüstlük kuralının hukukun her alanında sürekli dikkate alınması gerektiği” kaydedilerek, şöyle denildi:
“N.A.’nın şube müdürü olarak atanmasındaki sürecin liyakat ve meslek unsurları çerçevesinde olduğundan bahsetmenin mümkün olmadığı ve açıkça adaletsizlik oluşturduğu…”
Kamu Etik Heyeti kınadı
BTS Hukuk Sekreteri Osman Karaman, DHMİ Genel Müdürü Keskin’i Kamu Etik Kurulu’na şikayet etti. Ve şura 29 Temmuz 2021’de Keskin’in etik dışı hareket ettiğini saptadı.
Kararda, “Kurumsal seviyede etik dışı bir uygulamanın olduğu görülmektedir” denildi.
Karardan:
“Takdir yetkisinin gayesi dışında kullanılması ile kimi çalışanların imtihanla gelebilecekleri vazifelere yasal zorunluluklar aşılarak getirilmesine ve bu suretle kayırmacılığa yol açmaktadır”
Keskin, sanmayın ki el çektirildi.
Hatta bu kayırmacılığa savaş açan Osman Karaman’ı Hakkari Havalimanı’na sürdü. Sürgün kararı sendikanın itirazı sonucunda iptal edildi.
Fakat bozuk düzen…
Torpilli yandaşların kayrılması…
Kamunun ziyana uğratılması devam ediyor.
En az 250 torpilli yandaş hak etmedikleri ve layık olmadıkları misyonlara getirilirken, bir o kadar çalışan da kızağa çekildi.
İddiaya nazaran torpilliler hak etmedikleri halde, kızağa çekilenlerin birçok ise işe gitmeden maaş alıyor.